Tak už víme, kde hru najít a teď k tomu složitějšímu. Která hra je ta správná?
Pokud máte vystudovanou dramaturgii na některé z našich vysokých umělecký škol, tak máte vyhráno a tento článek je pro vás zbytečný. Pokud ne, nezbývá vám nic jiného než číst, číst, číst a zase číst. S tím, jak přistupovat k výběru hry, vám pomohou diskuze s dramaturgy, kteří zasedají v porotách oblastních přehlídek, případně dramaturgické semináře, které mimochodem pořádá i SČDO. Jelikož nejsem v tomto oboru oficiálně vzdělán, nebudu vás zasypávat spoustou teorií, ale podělím se s vámi o své divadelní zkušenosti s výběrem hry. Vzhledem k mé více než třicetileté práci u amatérských divadel jsem už rozborových seminářů absolvoval desítky, ne-li stovky, a navíc jsem byl na skvělém semináři s úžasnou lektorkou, takže nějakou tu zkušenost patrně mám.
Dříve jsem se tímto problémem nezabýval. O porotách jsem si myslel své a vždy neúspěšně argumentoval, že divákům se to líbí, tak kde je problém. Ale když vám různí porotci na různých přehlídkách neustále opakují, že všechno dobré, ale ten výběr hry…, tak vás to prostě přestane bavit a chcete tento problém vyřešit.
Vyhledávání správných her snadné rozhodně není, ale pokud půjdete po jednoduchém selském rozumu, tak máte alespoň půl úspěchu zajištěno. Když přečtete poprvé vybranou hru a jste z ní nadšeni, že to je přesně to, co bude bavit vás i diváky, tak v ten moment je potřeba polevit v nadšení a začít znovu od začátku. Po opakovaném přečtení si řekněte o čem ta hra vlastně je, jestli do sebe všechno správně zapadá, jestli postavy jednají podle logiky, jestli babičku ve třetím obraze autor nenapsal jen proto, aby si zahrála jeho neobsazovaná žena. Když se takto zamyslíte nad celou hrou tak najednou zjistíte, že původně zajímavá hra je vlastně jen spoustou slov, která jsou možná vtipná, ale v podstatě nic neříkají. Vyzkoušejte si tu podivnou profesi dramaturga. Rozeberte si každou situaci, zkuste se vžít do toho procesu s dotazy, proč to ten autor napsal zrovna takhle, co tím chtěl říct, proč se postava chová zrovna tak, jak ji předepisuje role.
Rozhodně si o hře s někým povídejte, než ji začnete zkoušet. V každém souboru se najde nadšenec, který se rád pustí do intelektuální diskuze. A když ho potom uvedete do programu jako dramaturga, tak bude určitě rád a porota na přehlídce bude mít koho lynčovat.
Pokud začnete nad hrou takto přemýšlet a zjistíte, že něčemu nerozumíte nebo že něco nedává smysl, pak máte v ruce patrně špatný text.
Ale dá se s tím něco udělat. Prostě to celé přepište a napište, že je to na motivy hry a je to. Samozřejmě, že si z vás utahuju, ale pokud jsou ve hře nelogické věci, tak to možná nebude vadit vašim fanouškům, ale na přehlídce za takový kousek pochvalu neobdržíte. A divák, který vás uvidí poprvé a má už něco shlédnutého z toho taky dvakrát nadšený nebude.
Nepodceňujte diváka. Ten chce být překvapován, je zvědavý, jak se vaše postavy budou chovat, bude za vás i dýchat, ale také dokáže být rozladěný z toho, co předvádíte, když to dobře nezapadá.
Je pouze na vás, zda si dáte tu práci a výběru hry budete věnovat stejně velkou energii jako vlastnímu zkoušení. Pokud si takto rozeberete hru a dáte potom řeč s režisérem, tak mu zásadně ulehčíte práci, protože bude vědět, jak má soubor směřovat a co to vlastně režíruje.
Jak jsem v úvodu zmínil, toto není dokonalý návod na výběr dobré hry. Pouze naznačuji základní kroky, které vám mohou pomoci. Pro výběr hry jsou často rozhodující úplně jiné věci, než snaha uspokojit potřeby porotců. Pokud to ale myslíte s divadlem vážně a máte ambice ukázat se na celorepublikové úrovni, věnujte výběru hry onu energii. Nechte si poradit od profesionálů nebo navštivte některý ze seminářů pořádaných SČDO či jinými organizacemi nebo oslovte některého z členů SČDO, kteří se vám pokusí pomoci. My, členové SČDO, se totiž rádi setkáváme a na svých setkáních si vyměňujeme zkušenosti a často vedeme sáhodlouhé diskuze, jak to naše milované divadlo dělat lépe a lépe.
Užitečné odkazy:
- Synopse her, vyhledávání (Dilia)
- Katalog her, synopse, vyhledávání (Aura-pont)